Minister Homans voert aanbod sociale woningen verder op

Recordinvesteringen

In 2017 werden tot nu toe 7.423 sociale woningen gebouwd of gerenoveerd. Een recordbedrag van 258 miljoen euro ging naar renovatie, terwijl ook extra geld besteed werd aan energiezuinigheid. De positieve trend van de afgelopen jaren zet zich dus voort. Sinds 2014 kwamen er in totaal ongeveer 13.500 extra nieuwbouwwoningen bij en werden 19.200 panden in Vlaanderen gerenoveerd.

“We kunnen uiteraard niet van vandaag op morgen rechtzetten wat in het verleden niet of te weinig is gebeurd, maar ik neem mijn verantwoordelijkheid op”, zegt minister Homans. “Ook in 2018 zullen we fors investeren in sociale woningbouw, voor een ongezien hoog bedrag van 825 miljoen euro.” Voor de sociale huisvestingsmaatschappijen betekenen de bijkomende woningen heel wat werk. Daarom geeft de minister hen nog dit jaar 10 miljoen euro extra steun.

Betaalbare en duurzame sociale woningen

Vlaanderen zette de afgelopen jaren ook sterk in op woningen van sociale verhuurkantoren. In 2017 werd de tienduizendste SVK-woning in gebruik genomen. Het budget voor huurpremies verdubbelde op vier jaar tijd tot 18,7 miljoen euro. Voor huursubsidies wordt in 2018 zo’n 35,5 miljoen euro uitgetrokken, 25 procent meer dan in 2014.

De bouw en renovatie van sociale woningen blijft een noodzaak. Alleen zo kunnen we de wachtlijsten terugdringen en ervoor zorgen dat woningen voldoen aan alle woonvereisten, ook op vlak van energie. “Ik ben daarom van plan de komende jaren even intensief te investeren in betaalbare en duurzame sociale woningen”, besluit Liesbeth Homans.