Snel werk maken van versoepeling studentenarbeid

Door Werner Janssen op 25 januari 2016, over deze onderwerpen: Werken, Ondernemen, Horeca, Jeugd
Snel werk maken van versoepeling studentenarbeid

Kamerlid Werner Janssen vraagt spoed bij de versoepeling van de voorwaarden voor studentenarbeid. Die maatregel werd in het regeerakkoord opgenomen, maar een datum van inwerkingtreding staat nog niet in het vooruitzicht, zo vernam hij van minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open Vld). “De herziening van de studentenarbeid levert nochtans een win-winsituatie op voor werkgevers en studenten. Het is dus logisch dat we die niet langer uitstellen”, vindt Janssen.

In het federale regeerakkoord is afgesproken dat de gebruikelijke 50 dagen studentenarbeid per jaar worden omgezet naar 400 uren. Dat levert niet alleen een voordeel op voor de jobstudent, maar ook voor de ondernemer die hem of haar tewerkstelt. “Vooral in sectoren als de horeca , de kleinhandel en het toerisme zou dat een meerwaarde betekenen, maar ook voor bakkers en slagers”, zegt Janssen. “Studenten die een halve dag willen werken of een middenstander die iemand nodig heeft voor enkele uren: wie kan daar nu tegen zijn? Zo kunnen studenten op een correcte manier het hele jaar door regelmatig aan de slag.”

Win-winsituatie niet uitstellen

Vandaag is de bevoegde minister De Block naar eigen zeggen klaar om het overleg met de andere bevoegde ministers en sociale partners op te starten. “Maar een win-winsituatie voor zowel werkgever als jobstudent kunnen we niet nog een jaar voor ons uitschuiven”, meent Janssen. Daarom dringt hij erop aan dat de sociale partners zo snel mogelijk tot een akkoord komen. “Liefst nog voor het zomerreces”, benadrukt hij.