In België komt Brussel volgens Agoria pas op de 17 de plaats in de ranglijst van Smart Cities. Hasselt voert die lijst aan. Ook op de Europese ranglijst zit Brussel niet in de top tien. “Vroeger kwamen de Zuid-Koreanen bij óns inspiratie opdoen, nu gebeurt het omgekeerde”, constateert Van den Driessche. “Zonder drastische omslag in het beleid trekt Brussel binnenkort misschien op studiereis naar Hasselt of Antwerpen.”

Structurele obstakels

Nochtans is het de ambitie van de Brusselse regering om de stad over vijf jaar in de top vijf te krijgen. “Ik kan slechts besluiten dat die doelstelling wat naïef is”, aldus Van den Driessche. “Zo’n ambitie veronderstelt immers een langetermijnvisie met meetbare doelstellingen over pakweg vijftien jaar. En die is er niet.” Daarnaast ontbreekt het Brussel aan grootschalige slimme toepassingen op  wijk- en stadsniveau in domeinen als wonen (warmtenetten, energiemeters) en verkeersmanagement. Met een geschatte bevolkingsgroei van 35 procent tegen 2050 is er trouwens ook geen andere keuze. “Welnu, zulke projecten ontbreken niet alleen, budgettair is er ook helemaal geen ruimte voor”, weet Van den Driessche.

Bestuurlijke versnippering

Een extra obstakel is de bevoegdheidsversnippering over politiezones en gemeenten. “Die verplicht ons om veel energie te steken in projecten die voor andere grote steden niet aan de orde zijn”, aldus Van den Driessche. “Zo mag de bevoegde staatssecretaris dan wel aankondigen dat ze werk maakt van nummerplaatherkenning voor het hele gewest - op zich een prima initiatief - maar dat is niet alleen jaren werk, in de andere Europese steden met één politiezone staat daarvoor al een uniform systeem klaar van bij het begin.”