Het omzetverlies is deels te verklaren door de terreuraanslagen van 22 maart en de afsplitsing van de Thalys. “Maar een groot deel van het verlies is ook te wijten aan de golf van wilde stakingen in de lente van vorig jaar”, merkt De Coninck op. Daarnaast moest de NMBS nog een minwaarde slikken op haar vastgoedportefeuille. En ook al leverden de operationele activiteiten vorig jaar meer inkomsten dan uitgaven op, dat bedrag is onvoldoende om de schuldgroei te stoppen.

Hogere efficiëntie noodzakelijk

Niet alleen worden er nog altijd nieuwe schulden gemaakt bij de NMBS, het bedrijf blijft ook de schulden uit het verleden met zich meedragen, waar helaas geen inkomsten tegenover staan. “Net daarom is het noodzakelijk dat de NMBS zich verder omvormt tot een efficiënt overheidsbedrijf”, beklemtoont De Coninck. “De komende jaren verlaten veel personeelsleden het bedrijf. Dat is het uitgelezen moment om de efficiëntie op een pijnloze manier te verhogen.”