“Een degelijk beleid is gebaseerd op goede en vergelijkbare gegevens”, aldus Van Bossuyt. “Dit akkoord van de Europese Raad en het Europees Parlement zorgt ervoor dat we voor het eerst de totstandkoming van de energieprijzen voor een gezin in Hongarije kunnen vergelijken met die van een Spaanse consument.”

Geen Europese harmonisatie

Volgens Van Bossuyt komt de nieuwe wetgeving op het juiste moment: “In het najaar stelt de Commissie verschillende wetgevende initiatieven rond energie voor. Het is belangrijk om dan te weten wat precies de elementen zijn die bijdragen tot de verschillende energieprijzen. Op die manier kunnen we ook bepalen wat de effecten van mogelijke beleidsinitiatieven zullen zijn.” Het Europarlementslid benadrukt echter dat dit pakket geen vrijgeleide vormt voor harmonisatie in de EU op het vlak van energiebelastingen: “Dit is nog steeds de bevoegdheid van de lidstaten. En daar zullen wij blijvend over waken.”