Het alcoholslot kan worden opgelegd aan personen die dronken achter het stuur zaten of aan bestuurders die een rijverbod kregen door een positieve ademtest van meer dan 0,8 promille. Uit cijfers van de FOD Justitie blijkt echter dat het alcholsot niet vaak als straf wordt opgelegd: in Vlaanderen 18 keer sinds 2010, in Brussel en Wallonië blijft de teller steken op één keer.

Straf op maat

"Wij zijn geen voorstander om een alcoholslot voor bepaalde bestuurders automatisch te verplichten. Voor ons moet de rechter altijd een straf op maat kunnen opleggen. Daarbovenop zijn de politierechters geen grote minnaars van het alcoholslot. Zij zijn voorstander voor een rijbewijs met punten", vertelt Dumery.

Ondertussen wordt de haalbaarheid en de effectiviteit van het rijbewijs met punten onderzocht. Hieruit moet blijken wat de financiële en operationele gevolgen zijn voor de FOD Mobiliteit en Vervoer en voor de FOD Justitie. Ook de kosten en baten voor de verkeersveiligheid moeten hieruit duidelijk worden. De resultaten van deze studie worden eind dit jaar verwacht.

"De aanpak van recidive en het verhogen van de verkeersveiligheid zijn topprioriteit, ik hoop dan ook dat we deze legislatuur het puntenrijbewijs kunnen invoeren", besluit Dumery.