Het gaat specifiek over de regels voor fietsstraten, waarbij bepaalde snelle elektrische fietsen de andere fietsers niet mogen inhalen en waarbij ze ook niet naast elkaar mogen rijden. “In een fietsstraat is de snelheid hoe dan ook beperkt tot 30 km/u. Dat een gewone fietser dan wel een andere fietser mag inhalen, terwijl sommige snelle elektrische fietsen dat niet mogen doen, is ronduit bizar. Ook het verbod om naast elkaar te rijden, is moeilijk uit te leggen. De wegcode wordt er op die manier niet veel duidelijker op voor de gebruikers”, betreurt Wollants.

Verkeerswet actualiseren

Daarnaast blijft het verwarrend dat fietsers mogen rijden in voetgangerszones op voorwaarde dat ze niet sneller dan stapvoets gaan, maar dat je met een speed pedelec moet afstappen. “Ook de verschillende regels voor verschillende soorten fietspaden in de bebouwde kom mogen best eens geëvalueerd worden”, meent Dumery. “Een grondige herziening en actualisering van de verkeerswet uit de jaren zeventig staat niet voor niets in het regeerakkoord.” Beide Kamerleden betwijfelen echter of de minister van Mobiliteit nog voor het einde van deze bestuursperiode daarin zal slagen.