Regelgeving voor elektrische fietsen blijft verwarrend

Door Bert Wollants, Daphné Dumery op 2 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Fietsen
Regelgeving voor elektrische fietsen blijft verwarrend

De nieuwe regelgeving voor snelle elektrische fietsen, die in oktober 2016 van kracht werd, was volgens de bevoegde minister François Bellot (MR) eind vorig jaar reeds aan herziening toe. De minister paste alvast de wegcode aan, zodat de zogenoemde speed pedelecs, elektrische fietsen die sneller gaan dan de reguliere modellen, voortaan ook als bromfietsen worden beschouwd. “Maar ondanks die versoepeling blijken er toch een aantal zaken nog steeds niet geheel logisch in elkaar te zitten”, stellen Kamerleden Bert Wollants en Daphné Dumery vast.

Het gaat specifiek over de regels voor fietsstraten, waarbij bepaalde snelle elektrische fietsen de andere fietsers niet mogen inhalen en waarbij ze ook niet naast elkaar mogen rijden. “In een fietsstraat is de snelheid hoe dan ook beperkt tot 30 km/u. Dat een gewone fietser dan wel een andere fietser mag inhalen, terwijl sommige snelle elektrische fietsen dat niet mogen doen, is ronduit bizar. Ook het verbod om naast elkaar te rijden, is moeilijk uit te leggen. De wegcode wordt er op die manier niet veel duidelijker op voor de gebruikers”, betreurt Wollants.

Verkeerswet actualiseren

Daarnaast blijft het verwarrend dat fietsers mogen rijden in voetgangerszones op voorwaarde dat ze niet sneller dan stapvoets gaan, maar dat je met een speed pedelec moet afstappen. “Ook de verschillende regels voor verschillende soorten fietspaden in de bebouwde kom mogen best eens geëvalueerd worden”, meent Dumery. “Een grondige herziening en actualisering van de verkeerswet uit de jaren zeventig staat niet voor niets in het regeerakkoord.” Beide Kamerleden betwijfelen echter of de minister van Mobiliteit nog voor het einde van deze bestuursperiode daarin zal slagen.