Raad van Europa: internationaal onderzoek naar Tsjetsjeense LGBTQI-schendingen

Door Piet De Bruyn op 25 april 2017, over deze onderwerpen: Anders durven denken en doen

Het voorbije jaar werkte de Raad van Europa aan een rapport dat een overzicht moest brengen van de opvolging door Rusland van de aanbevelingen die in 2010 al werden gedaan met betrekking tot de situatie in Tsjetsjenië.

Het rapport werd al enkele maanden geleden gefinaliseerd en kon dus niet inspelen op de recente onthullingen over grove schendingen van de rechten van homo's, inclusief het opsluiten, martelen en vermoorden van tientallen van hen.

Onwil van Rusland

Het rapport wijst op de onwil van Rusland om ook maar enigszins een inspanning te leveren om de situatie positief bij te sturen. Zo blijft de strikte interpretatie van de sharia door de politieke leiders van Tsjetsjenië grond voor de schending van de fundamentele rechten en vrijheden van vrouwen. Maar ook politieke opponenten en mensenrechtenverdedigers worden stelselmatig bedreigd en vervolgd.

Tijdens het publieke debat pleitte ik met vele andere collega's ervoor om het rapport aan te vullen met een scherpe veroordeling van de weerzinwekkende schendingen van de rechten van homo's door de Tsjetsjeense overheid. Meer concreet vroeg ik om een internationaal onafhankelijk onderzoek, omdat mijn vertrouwen in de Russische overheid onbestaande is wat betreft het verdedigen van de rechten van holebi's en transgenders.

Het rapport, inbegrepen de aanvullingen waarvoor ik heb gepleit, werd bijna unaniem door de parlementaire vergadering aangenomen.