Vorig jaar was het aantal toegekende premies goed voor een subsidie van 2,16 miljoen euro. Dat was al ver onder de verwachtingen van 5 miljoen euro, die de Vlaamse Regering voor die premies had uitgetrokken. Maar dit jaar bleef het subsidiebedrag beperkt tot nog geen half miljoen euro (427.500, om precies te zijn). “Een groot deel van het budget dreigt dus opnieuw niet benut te worden”, vreest Diependaele.

Tijdelijke impulsfinanciering

Tegen 2020 wil de Vlaamse Regering nochtans 60.000 elektrische wagens op de baan hebben. “Of we die doelstelling gaan halen, is nog een vraagteken. Maar sowieso zal het niet dankzij de premie zijn”, weet Diependaele. Die neemt immers elk jaar af, om uit te doven tegen 2020. Mogelijk zullen particulieren de komende jaren dus nog minder geneigd zijn om de premie aan te vragen. Niettemin blijft die nodig om de prijskloof met traditionele voertuigen wat kleiner te maken. “Maar als er geen impuls uit blijkt, moeten we de premie kritisch durven bekijken”, besluit de fractievoorzitter, die de bevoegde minister Bart Tommelein (Open Vld) daarover gaat aanspreken.