Pop-uphuur is goede zaak voor ondernemers, eigenaars en lokale besturen

Door Lorin Parys, Jos Lantmeeters op 15 april 2015, over deze onderwerpen: Ondernemen, Horeca, Huren, Verandering
Pop-uphuur is goede zaak voor ondernemers, eigenaars en lokale besturen

N-VA-volksvertegenwoordigers Lorin Parys en Jos Lantmeeters hebben in het Vlaams Parlement een conceptnota ingediend om een nieuwe huurvorm voor tijdelijke winkelconcepten toe te laten. “Pop-uphuur verlaagt de drempel voor startende ondernemers en geeft eigenaars van winkelpanden de zekerheid die ze zoeken”, stelt Parys, die vorig jaar zelf in Leuven een pop-upcafé uitbaatte. “Bovendien ondersteunt pop-uphuur de lokale besturen in hun beleid tegen leegstand”, aldus Lantmeeters.

Pop-uphandelszaken sprongen de afgelopen twee jaar in een kwart van de Vlaamse steden en gemeenten al uit de grond. Dat blijkt uit cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Dat tekende ook op dat 16 procent van de lokale besturen tijdelijke handelszaken ondersteunt met bijvoorbeeld subsidies of materiële hulp bij de herinrichting van het handelspand. “Pop-upzaken kunnen bijdragen aan de dynamiek van een winkelstraat of handelskern, nieuwe bezoekers lokken en kortetermijnhuurders overtuigen van het potentieel van een locatie”, verklaart Lantmeeters.

Liever leeg dan tijdelijk verhuurd
Toch kampen veel lokale besturen met eigenaars van winkelpanden die weigeren hun vastgoed voor een korte termijn te verhuren. “Dat heeft te maken met de rechtsonzekerheid die er vandaag bestaat rond kortetermijnhuurcontracten”, verduidelijkt Lantmeeters. “Veel eigenaars vrezen dat zo’n huur met een beperkte huurprijs onder de strenge handelshuurwet zal vallen en ze dus voor 36 jaar vast komen te zitten. Als ze dat willen vermijden en alle afspraken duidelijk op papier willen zetten, wegen de transactiekosten vaak niet op tegen de beperkte inkomsten.” Omgekeerd is ook niet elke ondernemer graag gebonden aan een handelshuurovereenkomst op lange termijn.

“Daarom neemt ons voorstel alle juridische onzekerheid voor huurder en verhuurder weg, met duidelijke afspraken over beëindiging, lasten en mogelijkheden tot verbouwing. Daarbij hebben we gestreefd naar de laagst mogelijke administratieve kost voor alle partijen, zodat ondernemers kunnen ondernemen en eigenaars op beide oren kunnen slapen”, zegt Parys. Alle andere voorwaarden om een zaak te beginnen, zoals het verkrijgen van een vergunning, blijven uiteraard wel gelden.

Springplank naar duurzame handel
“Ons voorstel is van toepassing op elke huurovereenkomst voor kleinhandel die korter is dan een jaar”, vervolgt Parys. “Zo kan je als ondernemer zonder veel risico’s uitzoeken of een nieuw winkelconcept kans op slagen heeft. Door tijdelijke handelsconcepten in te zetten als springplank naar duurzame investeringen in kleinhandel, stimuleren we innovatieve concepten en zorgen we tegelijk voor een hogere overlevingsgraad voor starters.” In de horeca, bijvoorbeeld, bestaat vijf jaar na oprichting bijna de helft van de ondernemingen al niet meer.

De volledige conceptnota, inclusief een schematisch overzicht van de belangrijkste onderdelen van het voorstel, vind je hier.