Pleidooi voor rijbewijs met punten

Door Daphné Dumery op 21 januari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid
nieuws_rijbewijs_met_punten.jpg

Voetganger, fietser, automobilist, vrachtwagenchauffeur, trein-tram-busgebruiker: zowat de gehele bevolking verplaatst zich op een of andere manier in onze openbare ruimte en neemt deel aan het verkeer. Het lijkt een vanzelfsprekendheid dat wij ons kunnen verplaatsen hoe we willen, waar we willen en wanneer we dat willen. Maar zo vanzelfsprekend is het niet.

Ik denk dat je dat pas voor het eerst ten volle beseft op de dag dat je als ouder je kind moet vertrouwen, wanneer het zich zonder toezicht of begeleiding op de openbare weg begeeft. Want hoezeer je hen de wegcode en het verkeersinzicht ook hebt trachten bij te brengen, hun veiligheid is vooral afhankelijk van het gedrag van anderen.

En daar wringt nu net het schoentje. Want wie zegt dat je die andere weggebruikers wel kan vertrouwen? In het verkeer kies je immers niet wie je tegenkomt.

Uiteraard ga je ervan uit dat iedereen die een gemotoriseerd voertuig bestuurt ook een rijbewijs heeft en dus de wegcode kent. Maar je weet net zo goed dat deze kennis bezitten niet gelijkstaat aan je er ook daadwerkelijk aan houden.

Een van de maatregelen die wordt genomen in de strijd tegen hardleerse verkeersovertreders is het uitspreken van een financiële straf. Het opleggen van een geldboete die voldoende hoog is zal bij een groot deel van de bevolking al voldoende afschrikkend en/of corrigerend werken. Maar niet bij iedereen. Sommigen raak je niet met boetes. Want wie financieel tegen een stootje kan, wordt minder zwaar getroffen door een boete en zal misschien minder snel zijn of haar gedrag aanpassen dan de gemiddelde burger.

Twintig procent minder verkeersdoden

Daarom moeten we op zoek naar een andere manier om ook die weggebruiker te dwingen zich in te schrijven in de maatschappelijke gedragsregels. Een rijbewijs met punten is daartoe een nuttig instrument. Wie zijn punten kwijt is, verliest ook het recht tot sturen en moet opnieuw de nodige vorming doorlopen, vooraleer hij of zij opnieuw wordt toegelaten om deel te nemen aan het verkeer.

Het rijbewijs met punten bestaat in theorie al sinds 1990, het zou onze plicht moeten zijn dit ook effectief in uitvoering te krijgen deze legislatuur. Welke pretentie hebben wij Belgen om - als een van de zes landen in de EU - dit niet door te voeren, terwijl we nagenoeg de slechtste leerling van de klas zijn als het op verkeersveiligheid aankomt? En terwijl we weten dat het – in elk geval op korte termijn – wel degelijk effectief is?

Alle studies zijn het erover eens dat de invoering van het puntenrijbewijs zeker op korte termijn kan leiden tot een daling van het aantal verkeersdoden met 20 procent. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, zelf een groot voorstander van de invoering van een rijbewijs met punten, verwijst vaak naar "de schande van de 400 doden" op onze Vlaamse wegen. We verloren vorig jaar in België 715 doden op onze wegen. Dat zijn bijgevolg 143 redenen om het puntenrijbewijs in te voeren.