Het aantal detacheringen blijft jaar na jaar toenemen. “In 2014 telden we nog 460.000 Limosa-aangiftes – waarmee een buitenlandse werkgever laat weten dat hij werknemers naar België detacheert. In 2015 waren dat er al 566.794”, telt Wouter Raskin. “Dat betekent dat er op amper één jaar tijd meer dan 100.000 meldingen zijn bijgekomen. Dat is een onhoudbare situatie.”

De voorbije jaren gingen er in ons land duizenden arbeidsplaatsen verloren door oneerlijke concurrentie uit het buitenland. In haar plan stelt Thyssen voor om gedetacheerde werknemers dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden te geven als hun collega’s in het land waar ze zijn tewerkgesteld. “Het voorstel van Thyssen zet weinig zoden aan de dijk”, aldus Raskin. “Het probleem gaat over de sociale zekerheid. Gedetacheerde werknemers mogen namelijk twee jaar lang sociale bijdragen betalen in hun land van herkomst. Zo zijn ze de facto een stuk goedkoper dan Belgische werknemers. Dat is nog steeds onrechtvaardig. Wij pleiten dan ook voor een beperking van de detacheringstermijn.”