Peter De Roover: "Onderzoeken of imam Grote Moskee Brussel meineed heeft gepleegd"

Door Peter De Roover op 15 februari 2017, over deze onderwerpen: Syrië, Veiligheid, Staatsveiligheid

Kamerfractievoorzitter Peter De Roover wil laten onderzoeken of de vertegenwoordiger van de Brusselse Grote Moskee daadwerkelijk meineed heeft gepleegd in de parlementaire onderzoekscommissie naar de terroristische aanslagen van 22 maart. Concreet vraagt hij om de notulen van de getuigenis van die imam te vergelijken met het OCAD-rapport over het salafisme en wahabisme.

De getuigenis van imam Galaye N'Diaye riep bij de commissieleden heel wat bedenkingen op. Zo verklaarde de man onder ede onder meer dat geen enkele Syriëstrijder ooit bij hem in het Islamitische en Cultureel Centrum van België (ICCB) gestudeerd had. Uit gerechtelijke documenten zou echter blijken dat die bewering niet klopt. Ook uit het OCAD-rapport over het salafisme wordt duidelijk dat er wel degelijk Syriëstrijders cursussen hebben gevolgd bij het ICCB. “Indien uit het onderzoek blijkt dat hij voor de parlementaire onderzoekscommissie effectief heeft gelogen onder ede, moet daaraan het passende gevolg worden gegeven, aangezien hij dan een strafbaar feit heeft gepleegd”, besluit De Roover.