Peter De Roover in Terzake: “Nood aan transparante vennootschapsbelasting die ook kmo’s ten goede komt”

Door Peter De Roover op 19 februari 2016, over deze onderwerpen: Belastingen, Financiën, Federale begroting
peter_de_roover_in_terzake.jpg

Bij de voorstelling van het jaarverslag van de Nationale Bank werd ook het gevoerde begrotings- en financiële beleid van de regering tegen het licht gehouden. Gouverneur Jan Smets stipte daarbij twee prioriteiten aan voor de komende jaren: de Taxshift Van een ‘taxshift’ of belastingverschuiving is sprake als je een nieuwe belasting invoert of een bestaande verhoogt om een andere belasting te verminderen of te schrappen. De N-VA is voorstander van een verschuiving van de lasten op arbeid naar die op consumptie of milieuvervuiling bijvoorbeeld, maar niet van een belasting die de totale belastingdruk nog doet toenemen. taxshift verder uitvoeren en de begroting - liefst tegen 2018 - structureel in evenwicht brengen. Peter De Roover, fractievoorzitter in de Kamer, kan zich alleen maar bij die dubbele doelstelling aansluiten: “Het luik van de taxshift is nu al een groot succes. En ook voor ons is en blijft budgettaire orthodoxie heel belangrijk.”

Dat neemt niet weg dat onze hoge vennootschapsbelasting steeds meer een probleem dreigt te worden. De N-VA pleit dan ook voor een hervorming van het bestaande belastingstelsel. “We moeten een nieuw systeem krijgen, waarin die belastingen transparanter zijn dan nu. Een systeem dat ook kmo’s ten goede komt, want vandaag zijn zij het kind van de rekening. Men zal die discussie niet kunnen ontlopen”, aldus De Roover in de studio van Terzake.

Bekijk hier het volledige interview met Kamerfractievoorzitter Peter De Roover.