Meer dan 250.000 mensen oefenen minstens één keer per week een vrijwilligersactiviteit uit. Wanneer zij daarvoor een maximale onkostenvergoeding ontvangen van 33,36 euro per dag, overschrijden zij vanaf oktober echter het jaarplafond. “Daarom trekken wij dat plafond op”, stelt Vermeulen. “Aan de maximale dagvergoeding raken wij niet, omdat wij geen concurrentie willen organiseren tussen vrijwilligersorganisaties. Niet alle organisaties beschikken immers over de financiële draagkracht om een hogere dagvergoeding te betalen.”

Administratieve vereenvoudiging

Momenteel zijn vrijwilligersorganisaties verplicht om vrijwilligers in te schrijven in een papieren vrijwilligersregister. Indien er een onkostenvergoeding wordt uitbetaald, moeten zij ook een prestatiestaat en een fiscaal register bijhouden. “Als meer dan de helft van de huishoudens over een smartphone beschikt, begrijpen wij de vraag om al die papieren administratie te vervangen door een vereenvoudigde digitale Dimona-aangifte voor vrijwilligers”, zegt Spooren. “In ons voorstel worden organisaties die een werknemer in dienst hebben, daartoe verplicht. Zij zijn immers al vertrouwd met Dimona.” Voor organisaties die uitsluitend met vrijwilligers werken, geldt die verplichting niet. Wat niet wegneemt dat ook zij kunnen overschakelen op Dimona en zo voordeel halen uit de administratieve vereenvoudiging en digitalisering waarin het wetsvoorstel voorziet. “Dat voorstel voorziet bovendien in een belangrijke uitzondering voor grote evenementen, waarbij veel vrijwilligers worden ingezet zonder onkostenvergoeding”, beklemtoont Spooren.

Meer rechtszekerheid

“Naast die administratieve vereenvoudiging zal een Dimona-aangifte voor organisaties en vrijwilligers ook voor meer rechtszekerheid zorgen”, stipt Vermeulen aan. Zo zal Dimona organisaties verwittigen wanneer een vrijwilliger de onkostenplafonds overschrijdt. Daardoor zullen er minder fiscale geschillen ontstaan. Daarnaast zullen er minder geschillen zijn met verzekeraars, aangezien je aan de hand van Dimona gemakkelijk kan aantonen dat een schadegeval tijdens het vrijwilligerswerk plaatsvond.

Tot slot werkt het voorstel de administratieve drempels weg voor werklozen, arbeidsongeschikten en asielzoekers om het vrijwilligerswerk aan te vatten. Nu moeten zij vooraf een schriftelijke aangifte doen bij respectievelijk hun werkloosheidsbureau, hun ziekenfonds of Fedasil. “Die aangifte schaffen wij af bij een Dimona-aangifte”, besluit Spooren. De controle blijft wel behouden, doordat Dimona die instellingen automatisch op de hoogte brengt van het vrijwilligerswerk.