Tot op vandaag is mucoviscidose een ongeneeslijke aandoening waarvan we enkel de symptomen kunnen behandelen. Toch ziet de toekomst er veelbelovend uit, zeker voor de kinderen met muco die vandaag geboren worden. “Nieuwe medicijnen geven nieuwe hoop en ook een vroege screening is daarbij heel belangrijk. Er zijn geen redenen meer om pasgeborenen niet te screenen op muco”, volgens Croo. “We kennen in Vlaanderen een hoge participatiegraad inzake neonatale screening. Dat is een ideale vertrekbasis om de mucoscreening aan te koppelen.”

Neonatale screening verder uitbreiden

De Parlementsleden sporen met hun resolutie de Vlaamse Regering aan om werk te maken van een kwaliteitsvolle screening, waardoor patiënten met muco de behandeling zo vroeg mogelijk kunnen aanvatten. “Ik vraag minister Vandeurzen ook om advies in te winnen over een aangepaste of ruimere lijst van neonataal op te sporen ziektes”, besluit Croo. “In Nederland worden bijvoorbeeld al achttien aandoeningen opgespoord.”

Meer informatie vind je hier.