Onzekerheid over geluidsnormen jaagt bedrijven weg van Zaventem

Door Bert Wollants op 12 mei 2017, over deze onderwerpen: Economie, Luchtvaart, Wonen en werken in Brussel
Met luchthavenjobs speel je geen stratego

Door de aanslepende onzekerheid over de geluidsnormen vreest de luchthaven van Zaventem dat nu ook de vrachtmaatschappij Magma Aviation andere oorden opzoekt. Eerder raakte al bekend dat Air Cargo Global de luchthaven verlaat uit vrees voor geluidsboetes. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest draagt een verpletterende verantwoordelijkheid door die boetes toch uit te schrijven en zo bedrijf na bedrijf weg te jagen, vindt de N-VA.

Kamerlid Bert Wollants noemt de hele situatie ronduit kafkaiaans. Een regeling waarbij boetes worden uitgeschreven met de belofte om ze ‘voorlopig’ niet te innen, stelt niemand gerust. ”Het is nu dat de betrokken partijen rond de tafel moeten gaan zitten om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Dat een aantal partijen dit dossier over de verschillende verkiezingen heen wil tillen, is plat politiek opportunisme. Wat blijft er nog over van de jobs op de luchthaven als de luchtvaartmaatschappijen nog drie jaar lang worden afgedreigd door Brusselse politici?”, vraagt Wollants zich af.

Nieuw akkoord sluiten

Wollants pleit voor intensievere gesprekken om tot een nieuw akkoord over de luchthaven te komen. “Elke maand die verstrijkt, duwt het dossier dichter naar de gemeenteraadsverkiezingen en verlamt niet alleen de luchthaven maar ook de Brusselse politiek. Dit dossier laten verzanden is dan ook absoluut geen optie”, besluit hij.