Naast een strenger toezicht op boekingswebsites lijkt de Commissie bovendien een einde te willen maken aan het verbod of de erg strenge regels in steden zoals Berlijn, Barcelona en Brussel, die het onmogelijk maken om een kamer voor korte verhuur aan te bieden via sites zoals Airbnb. “Volgens de Commissie zijn die strijd met de Europese rechten op het vestigen van een commerciële activiteit en het uitoefenen van een dienst”, verklaart Van Bossuyt.

Duidelijke regels

De maatregelen van de Commissie kaderen in een breed Europees plan over online platformen zoals Spotify, Uber, Trivago en dus ook Airbnb. “Zowel de lidstaten als de platformen moeten beseffen dat het aanbieden van diensten op het internet geen Wilde Westen is, waar zij naar eigen goeddunken regels kunnen opleggen of vrij spel krijgen. Als we een succesvolle Europese markt vol creatieve toepassingen willen, moeten we voor duidelijke regels zorgen. Met respect voor de consumentenrechten en zonder innovatie te beknotten. Anders blijven we eeuwig de Verenigde Staten achterna hollen.”