Uit het Optima-debacle heeft de commissie ook een aantal aanbevelingen geput die verder gaan dan de al verstrengde Europese wetgeving. Concreet wordt de toezichthouder FSMA gevraagd om korter op de bal te spelen bij het opvolgen van de aanbevelingen die hij doet aan banken.  Dat bij overnames meer bankervaring van het bestuur wordt geëist en dat strenger wordt toegekeken op de eigen vermogens zijn twee andere vereisten.

Laat bankbeheer aan privé over

“Alles begon eigenlijk met de bankencrisis”, blikt Klaps terug “Vier grote financiële groepen komen op dat moment in de problemen: de Vlaamse privébank KBC, de Belgische bank Fortis, vakbondsbank Dexia en vakbondsverzekeraar Ethias. Zes jaar later zien we dat KBC een absoluut succesverhaal is geworden: ze betaalden de hulp vervroegd en met een dikke winst terug. Ook Fortis zal de overheid uiteindelijk geen verlies berokkenen. De twee groepen met linken naar vakbonden en politiek daarentegen zijn een fiasco gebleken. Dexia hangt als een molensteen rond onze nek. En ook het Ethias/Optima-avontuur is faliekant afgelopen. Dat lijkt me een duidelijke waarschuwing dat de overheid bankbeheer beter aan de privé overlaat, en zich beperkt tot het prudentieel toezicht.”