Voor zijn aanstelling als ombudsman was Touwaide voorzitter van de UBCNA (Union Belge Contre les Nuisances d’Avions), een actiecomité dat de belangen van de Brusselse oostrand verdedigt. Daarna heeft hij gewerkt op de kabinetten van Joëlle Milquet en Melchior Wathelet, beiden van cdH-signatuur. Die laatste tekende als staatssecretaris in de regering-Di Rupo trouwens voor een controversieel nieuw vluchtplan waartegen de Vlaamse Regering in 2014 zelfs een belangenconflict inriep. De wijzigingen in de vluchtroutes die Wathelet toen wou doorvoeren, zouden er in de praktijk op neerkomen dat de bemiddelde zuidrand van Brussel werd ontlast ten nadele van Brussel-stad en de Vlaamse noordrand. Volgens Belgocontrol bracht het plan-Wathelet bovendien de veiligheid in het gedrang.

Gekleurde visie

Als ombudsman stapelt Touwaide de misstappen op. Zo was hij in november nog gastspreker op een infoavond van Piste 01 ça suffit, een actiecomité tegen de luchthaven voor de gemeenten ten zuiden van Brussel. En in een recent interview aan de krant La Libre Belgique opperde hij zelf het idee voor een vierde piste op de luchthaven van Zaventem, meer naar het oosten. “Daarmee zegt hij luidop dat hij alle hinder op Vlaanderen wil afwimpelen”, aldus De Coninck. Ook VOKA en Kurt Ryon, burgemeester van de Vlaamse randgemeente Steenokkerzeel, lieten zich eerder al kritisch uit over het voorstel van Touwaide.

De Coninck twijfelt sterk aan de objectiviteit van Touwaide en gaat de bevoegde minister François Bellot (MR) daarom ondervragen over die vele uitspattingen. “Van een ombudsman mag je verwachten dat hij zich neutraal opstelt, en zeker geen kant kiest. Touwaide doet net het omgekeerde”, besluit het Kamerlid.