Nooit zoveel vrouwen beschermd tegen genitale verminking

Door Theo Francken op 6 februari 2018, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel, Buitenlandse Zaken, Afrika
Theo Francken

In 2017 kregen 456 vrouwen asiel in ons land als bescherming tegen genitale verminking. Dat is een record. Maar staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken wil de vrouwenrechten nog verder versterken. “Vrouwenbesnijdenis is een onmenselijke praktijk”, vindt Francken. “Wie hier slachtoffer van is of dreigt te worden, verdient de nodige bescherming.”

Bescherming en begeleiding

Wereldwijd leven naar schatting 200 miljoen meisjes en vrouwen met de gevolgen van genitale verminking, met name in Afrikaanse landen als Guinée en Somalië. De vreemdelingenwet erkent dit als een vorm van vervolging, die recht kan geven op bescherming. Maar ons land stopt niet bij het toekennen van die asielstatus. “Nadien zorgen onze instanties voor de nodige opvolging”, verklaart Theo Francken. “De sterke sociale en familiale druk om deze barbaarse praktijk voort te zetten , blijft immers ook in België bestaan. Maar we zullen nooit vrouwenbesnijdenis tolereren.”

Globaal actieplan

Ook in het opvangnetwerk van Fedasil verblijven heel wat vrouwen die het slachtoffer werden van vrouwenbesnijdenis. Dankzij een globaal actieplan, ondersteund door Europa, kunnen zij genieten van een speciaal traject dat slachtoffers vroeg identificeert en efficiënt begeleidt. De staatssecretaris engageert zich om deze professionele werking ook de komende jaren verder te zetten.