Infografiek repatriëring illegalen

In 2014 en 2013, voor het beleid van Francken effectief in werking trad, werden respectievelijk slechts 625 en 629 criminele illegalen het vliegtuig opgezet richting thuisland. Amper zes jaar geleden beloonde de voorganger van Francken, Melchior Wathelet (cdH), meer dan 700 criminelen zelfs nog met wettelijke verblijfspapieren. “De regering viel er niet eens over”, aldus Francken.

Overbevolking gevangenissen aanpakken

Dat Francken alle records breekt is mede te danken aan de uitstekende samenwerking met de diensten van zijn collega op Justitie, Koen Geens (CD&V). “Samen slagen wij erin om de overbevolking in de Belgische gevangenissen eindelijk echt aan te pakken”, verklaart Francken. “Het is immers al jaren een publiek, politiek incorrect geheim dat het aandeel vreemdelingen in onze gevangenissen torenhoog is.” Het terugsturen van illegale criminelen is dan ook een prioriteit voor deze regering, die het terugkeerbudget voor dit jaar nog verhoogde, ondanks de moeilijke budgettaire omstandigheden. Vorig jaar maakte deze regering het ook gemakkelijker om het verblijfsrecht van criminele vreemdelingen in te trekken en hen uit te wijzen naar hun land van herkomst.