Nieuwjaarsfeest N-VA: “Verandering, vooruitgang, volharding”

Door Bart De Wever op 10 januari 2016, over deze onderwerpen: N-VA
Nieuwjaarsfeest N-VA: “Verandering, vooruitgang, volharding”

Vierduizend leden zakten zaterdag af naar De Nekkerhal in Mechelen, waar de N-VA haar traditionele nieuwjaarsfeest organiseerde. Voorzitter Bart De Wever introduceerde in zijn toespraak een derde V: naast de verandering en de vooruitgang, komt het nu aan op volharding.

“Wij hebben ons aan de kiezer voorgesteld als de kracht van verandering. In de federale en Vlaamse regering moeten wij dit nu belichamen als de motor van vooruitgang. Ik wil er vandaag nog een derde V aan toevoegen. De V van volharding”, zei voorzitter Bart De Wever in zijn nieuwjaarstoespraak. “Volharding, daar komt het op aan. Want we moeten onze welvaart veilig stellen. Voor onszelf, voor onze kinderen en voor onze kleinkinderen.”

De N-VA-voorzitter pleit voor de verdere afbouw van het Overheidsbeslag De totale overheidsuitgaven in verhouding tot het bruto binnenlands product (bbp) van een land. Anders gezegd: het deel van het bbp dat naar de staat terugvloeit. Het Belgische overheidsbeslag behoort al tot de hoogste ter wereld en kan niet eindeloos blijven stijgen. Daarom zijn hervormingen nodig. overheidsbeslag, de daling van het belastingpeil, een toename van de private tewerkstelling en de afbouw van de schuld. Daarbij zette hij ook de N-VA-ministers in de bloemetjes.

Tot slot riep de voorzitter Willy Kuijpers op het podium, die werd gehuldigd als “boegbeeld van het volksnationalisme, van sociaal engagement en van volharding. Een man met een grote historische verdienste voor de Vlaamse zaak. Een man van de daad ook.”

Naar goede gewoonte opende een gelegenheids-dj de dansvloer. Dit jaar was dat Theo Francken met ‘Allein Allein’ van Polarkreis 18: een knipoog omdat de N-VA alleen stond met haar analyse van de vluchtelingencrisis. Een analyse die nu profetisch blijkt te zijn.

Lees de volledige toespraak (PDF-bestand, 56 kB) van Bart De Wever of bekijk onze opname (video, 23:31) ervan.

Bekijk hier een selectie van sfeerbeelden van ons nieuwjaarsfeest. Wie weet zie je jezelf erin opduiken?