Nieuwe markeringen bij oversteekplaatsen voor fietsers

Door Lorin Parys op 30 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid, Fietsen
Jongen op fiets

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ontwerpt nieuwe markeringen voor oversteekplaatsen voor fietsers. Die belangrijke bekommernis van de Fietsersbond werd door Lorin Parys op de politieke agenda van het Vlaams Parlement geplaatst.

“Enkele jaren geleden werd beslist om de gekende markeringen bij oversteekplaatsen voor fietsers te verwijderen, omdat fietsers anders verkeerdelijk zouden kunnen denken voorrang te hebben”, licht Parys toe. Maar de slinger is door die beslissing te fel doorgeslagen naar het andere uiterste, vindt hij. “Door de markeringen simpelweg te verwijderen, verliezen fietsers elke vorm van aanwijzing. Zeker voor fietsende kinderen is dat zeer problematisch. Ook voor automobilisten was de beslissing verwarrend, omdat zij geen fietsers verwachten op plaatsen waar geen markeringen zijn aangebracht. Bovendien werden de markeringen op sommige plaatsen vervangen door fietssuggestiestroken, wat niet ten goede komt aan de eenvormigheid en leesbaarheid van de weg.”

Evenwichtige oplossing

Fietsoversteken worden voortaan systematisch aangeduid door middel van een fietslogo bij aanvang van de oversteek, gekoppeld aan een onderbroken verbindingsmarkering naar de overkant. “De minister komt zo met een evenwichtige oplossing, die rekening houdt met zowel de verkeersveiligheid als de leesbaarheid van de weg voor zowel fietsers als automobilisten. De oplossing geeft fietsers bovendien niet de indruk dat ze voorrang hebben”, besluit Parys.