Nieuwe Kamerresolutie moet religieuze minderheden beschermen

Door Peter Luykx op 1 augustus 2016, over deze onderwerpen: Buitenlandse Zaken
Nieuwe Kamerresolutie moet religieuze minderheden beschermen

Kleinere religieuze gemeenschappen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika worden door het geweld van IS en toenemende intolerantie in hun voortbestaan bedreigd. Daarom dient Kamerlid Peter Luykx een resolutie in om hen te beschermen.

“Als er in het Midden-Oosten geen politieke wil is van alle partijen om de sektarische cyclus te doorbreken en de religieuze diversiteit te verdedigen, gaan die kleine gemeenschappen binnen een generatie of twee volledig verloren door genocidaal geweld en migratie”, stelt Luykx. Geconfronteerd met zo’n groot verlies aan mensenlevens en cultureel erfgoed dient het Kamerlid een resolutie in over de bescherming van religieuze en levensbeschouwelijke minderheden.

Speerpunt buitenlands beleid

Een eerdere resolutie bewees al meermaals haar belang tijdens de recente vluchtelingencrisis. Maar intussen zijn de machtsverhoudingen op het terrein dramatisch veranderd, vaak niet in het voordeel van de groepen die we bescherming willen bieden. In deze nieuwe Kamerresolutie, mede ondertekend door collega's als Peter De Roover, Zuhal Demir en Brecht Vermeulen, vraagt Luykx daarom dat de regering de bescherming van religieuze minderheden een speerpunt van het buitenlands beleid maakt en tolerantie en Pluralisme Het naast elkaar bestaan van verschillende culturele en sociale (belangen)groepen in een samenleving, waarbij er een zeker machtsevenwicht wordt nagestreefd. In die zin geldt pluralisme als een tegenhanger van totalitarisme. Met pluralisme wordt ook wel een overheidsbeleid aangeduid dat verschillende levensbeschouwingen, culturen en politieke voorkeuren erkent, wat leidt tot een houding van tolerantie en het toekennen van bepaalde politieke (minderheids)rechten. pluralisme helpt te stimuleren.

Bijzondere aandacht moet volgens hem gaan naar religieuze minderheden die door extremisme hun land moesten verlaten. “We moeten hen de hoop op stabiliteit en ontwikkeling bieden”, besluit Luykx.