De N-VA wil in de eerste plaats de Vlaamse vissers beschermen. Zij zijn momenteel nog het slachtoffer van oneerlijke concurrentie met Nederlandse vissers. Een groot deel van de Nederlandse schepen is immers al uitgerust met technologie die elektrische pulsen gebruikt om vissen op te schrikken en te vangen. Dankzij een achterpoortje in de wet vissen zij nu al enkele jaren de Vlaamse Noordzee leeg.

Laat vissers eerlijk hun boterham verdienen

Het Europees Parlement besliste al dat er een volledig verbod moet komen op dit pulskorvissen. Maar dat is slechts een eerste stap in het wetgevend proces. Nu is het aan het Europees Parlement, de EU-lidstaten en de Europese Commissie om samen een definitief akkoord te vinden. Naast Sander Loones spreken Vlaams Parlementslid Sabine Vermeulen en Kamerlid Daphné Dumery alvast klare taal hierover: “Wij zullen onze Vlaamse vissers voluit beschermen. Zij hebben het recht om eerlijk hun boterham te verdienen.”