Het huidige decreet dateert nog van 2003 en was dringend aan een grondige herziening toe. "Het nieuwe kader is evenwichtig en in maximaal overleg met de sector zelf tot stand gekomen. Een mooi voorbeeld van een participatief traject, waarbij ik ook de rol van het middenveld wil benadrukken", duidt Meremans. “Dit proces resulteerde in een nieuw, gemoderniseerd en dynamisch kader dat actoren met een landelijk karakter voldoende flexibiliteit biedt.”

Ongelijkheden wegwerken

Het is duidelijk dat de N-VA haar stempel heeft kunnen drukken op de inhoud van dit nieuwe decreet.

Door elke organisatie voortaan als een sociaal-culturele organisatie te behandelen, worden historisch gegroeide ongelijkheden weggewerkt. Verder zal het sociaal-cultureel werk zich specifiek richten op volwassenen in hun vrije tijd. Aan het huidige systeem, waarbij ook vakbonden en werkgeversorganisaties subsidies ontvangen, wordt een halt toegeroepen. Ook wordt de instroom van nieuwe organisaties gemakkelijker en kan de financiering van slecht presterende organisaties makkelijker worden stopgezet.

Om dat alles te stroomlijnen is een heldere, gebalanceerde evaluatie- en beoordelingsprocedure in het leven geroepen, waarbij de mogelijkheid bestaat om elk subsidiedossier te beoordelen op basis van kwaliteit en kwantiteit en het door gerichte visitatie te remediëren waar nodig.

Ook waarden beoordelen

Meremans beklemtoont dat het sociaal-culturele middenveld maatschappelijke thema’s aanpakt en daarin ook kritisch mag en moet zijn. “Maar voor het eerst hebben we ook duidelijk decretaal bepaald dat gesubsidieerde organisaties zich moeten inschrijven in onze ‘sokkel van waarden, fundamentele rechten en vrijheden‘. Organisaties die waarden belijden die niet stroken met die gemeenschappelijke sokkel komen niet langer in aanmerking voor subsidiëring”, besluit Meremans.