Nieuw actieplan bestrijdt mensensmokkel

Door Jan Jambon op 29 januari 2018, over deze onderwerpen: Migratie, Veiligheid, Politie
Jan Jambon

Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon lanceert een actieplan om de mensensmokkel van illegale migranten tegen te gaan. Met drie concrete maatregelen wil hij het acute probleem van migranten die ons land als een tussenstop zien op de weg naar Groot-Brittannië kordaat aanpakken. In hun pogingen om in vrachtwagens het Kanaal over te steken, gebruiken zij immers steeds vaker geweld. Niet alleen tegen truckchauffeurs maar ook tegen de politie.

Drie concrete maatregelen

De minister stelt drie maatregelen voor die mensensmokkelaars moeten afschrikken.

1. Vijf snelwegparkings richting de kust, die veel transitmigranten aantrekken, zullen van zonsondergang tot zonsopgang bewaakt worden. Voorlopig staat de politie daarvoor in, maar op korte termijn (hopelijk al tegen eind deze week) zou een privébeveiligingsfirma deze taak op zich nemen.
  2. Zowel de lokale als de federale politie zullen iedere dag controles uitvoeren. Het gaat om onaangekondigde, flexibele acties op het spoor, langs de autostrades en in de Zeebrugse haven.
  3. De taskforce tegen mensensmokkel schakelt een versnelling hoger. Om illegale praktijken zo efficiënt mogelijk in de kiem te smoren, zullen veiligheidsdiensten en het gerecht volgende week informatie over bendes uitwisselen.

Mensensmokkel ontraden en bestraffen

“De acties en de bewaking zorgen sowieso voor een ontradingseffect”, stelt minister Jambon. “Bovendien laat het ons toe om de smokkelnetwerken verder in kaart te brengen. Ik wil het mensensmokkelaars zo moeilijk maken dat ze ons land niet meer uitkiezen voor hun praktijken."