Kennis Nederlands verhoogt slaagkansen

Nochtans verhoogt een goede kennis van het Nederlands de slaagkansen stevig bij jongeren met een andere moedertaal, in het onderwijs én op de arbeidsmarkt. Zij hebben er dus alleen maar voordeel bij dat de school net daarop inzet, niet op de thuistaal. Zeker voor leerlingen in de steden, die een bijzonder diverse groep vormen, geldt dat.

“De Nederlandse taal verbindt ons allemaal: nu en morgen”, zegt Koen Daniëls. “We moeten dus voorkomen dat mensen zich terugtrekken in de eigen taalgemeenschap. Voor leerlingen en ouders is het belangrijk om het Nederlands te promoten als de taal van de toekomst, de taal van je eigen toekomst. En de school is net een oefenmoment bij uitstek om het Nederlands te leren.”

Brussels parlementslid Liesbet Dhaene treedt hem daarin bij: "Zeker in Brussel, waar de taalachterstand van leerlingen zorgwekkend is, moet men maximaal inzetten op de kennis van het Nederlands. Anders breng je de onderwijskansen van anderstalige leerlingen in gevaar."

Situatie niet complexer maken voor leraars

Het GO!-voorstel zou de situatie in de klas bovendien erg complex maken. “Veel sterkte aan de leraar die tien verschillende moedertalen in de klas heeft en die allemaal aan bod wil laten komen.  Of het voorstel om groepswerken te maken in de eigen moedertaal, zoals het GO! in zijn visietekst schrijft”, zegt Daniëls. “We vinden vandaag al geen leraars meer in de grote steden. Dit kan hen nog meer afschrikken en het onderscheid tussen de verschillende talen in de klas nog vergroten.”

Het Vlaams Parlementslid wijst er ten slotte op dat de taalwetgeving van toepassing is en blijft. De voertaal in Vlaanderen is nog steeds het Nederlands en in het Vlaams onderwijs moet dat ook zo zijn. Het signaal dat het GO! geeft, zorgt – zacht uitgedrukt – voor verwarring.