NAVO mag geen instrument tegen de Koerden worden

Door Peter De Roover, Rita Bellens, An Capoen, Peter Luykx op 28 juli 2015, over deze onderwerpen: Turkije, Buitenlandse Zaken, Syrië, Koerden
NAVO mag geen instrument tegen de Koerden worden

Turkije roept de NAVO-landen in spoed samen omwille van toenemende spanningen aan de Turks-Syrische grens. De N-VA juicht toe dat Turkije eindelijk actie onderneemt tegen IS. “Maar het engagement mag niet misbruikt worden voor eigen Turkse belangen”, waarschuwen de N-VA-Kamerleden. “De solidariteit met de Koerden moet overeind blijven.”

Tot nu koos Ankara voor een bijzonder zachte aanpak in de strijd tegen IS-militanten. De indruk wordt gewekt dat daar nu verandering in komt. Maar naast enkele IS-aanvallen op Turkse bodem, spelen er ook regionale en binnenlandse politieke overwegingen. Spierballengerol zou de regerende AK-partij voordeel kunnen opleveren bij verkiezingen in het najaar. Sommige internationale waarnemers zien de acties tegen IS dan ook als een dekmantel waarachter aanvallen tegen Koerdische stellingen schuilgaan.

Het is onaanvaardbaar dat Turkije het NAVO-bondgenootschap eventueel zou misbruiken om operaties tegen de Koerden te verantwoorden. De rol van de Koerden in Irak en Syrië in het bestrijden van IS met grondtroepen is bijzonder groot en zelfs essentieel. Zij verdienen dan ook onze blijvende solidariteit.