“We willen dat roofvogels in een professionele omgeving worden gehouden en dat de eigenaar over de nodige kennis beschikt”, vertelt Engelbosch. “Daarom willen we minimale huisvestingsvoorwaarden opleggen, evenals een bekwaamheidsexamen voor iedereen die een roofvogel in huis haalt en valkerijtechnieken wil uitoefenen.” Volgens Van Campenhout worden vogelshows ook het best beperkt tot educatieve beurzen, dierenparken en natuurevenementen: “Vandaag zien we die dieren meer en meer opduiken op pensenkermissen en dorpsbraderijen: omgevingen waar zij absoluut niet thuishoren.” Ten slotte moet er een verbod komen op de onlineverkoop van roofvogels, om impulsaankopen tegen te gaan en te garanderen dat een koper professioneel wordt begeleid in zijn aankoopproces.

Eerdere adviezen uitvoeren

Reeds in 2009 leverde de toen nog federale Raad voor Dierenwelzijn een rapport af met richtlijnen voor het houden van roofvogels in gevangenschap. Tot op vandaag bleven die echter dode letter. Met de nieuwe regelgeving willen beide parlementsleden de eerdere adviezen nu toch uitvoeren. Bevoegd minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts gaf alvast aan dat hij in samenspraak met de sector nog deze regeerperiode werk ervan wil maken.