Midden juni keurde ook het Vlaams Parlement het nieuwe decreet goed waarmee deze Vlaamse Regering de vrijwillige fusie van gemeenten wil stimuleren. “Het gaat hier dus geenszins om een verplichting", merkt minister Homans op. "Maar wie fuseert, zal wel kunnen rekenen op een financiële bonus: enerzijds ter ondersteuning van de transitiekosten die een fusieoperatie onvermijdelijk met zich meebrengt, anderzijds om extra investeringsruimte te creëren voor de nieuwe fusiegemeente.” Zo kunnen de fuserende gemeenten genieten van een overname van hun schulden door de Vlaamse overheid. Concreet gaat het over 500 euro schuld per inwoner van de deelnemende gemeenten. Voor de twee Limburgse gemeenten betekent dat een tegemoetkoming van maar liefst 11,7 miljoen euro. “Door die schuldovername krijgen de lokale besturen de financiële ruimte om te investeren, wat tot een nog betere dienstverlening zal leiden”, aldus Homans.

Slagkrachtige bestuursniveaus

Minister Homans slankt ook de provincies af en integreert de OCMW’s en de gemeentebesturen tot een lokaal bestuur dat zorgt voor een geïntegreerd lokaal sociaal beleid. Eerder werd ook al heel wat overbodige bureaucratie voor de lokale besturen afgeschaft en kregen de gemeentebesturen meer ruimte om een personeelsbeleid op maat te voeren. “Al die hervormingen en maatregelen tonen aan dat ik resoluut kies voor efficiënte en slagkrachtige bestuursniveaus, minder bureaucratie en meer autonomie, minder mandaten en een bundeling van expertise”, besluit minister Homans.

Beluister hier een interview met minister Homans over deze bestuurlijke primeur voor Vlaanderen.