De terreurcommissie moet in de eerste plaats de wetsvoorstellen over de antiterreurmaatregelen bespreken en stemmen. “Maar de commissie zal de regering ook bijkomende voorstellen bezorgen”, verklaart Metsu. Dat de terreurcommissie dat zelf kan doen, betekent dat de maatregelen sneller kunnen worden uitgevoerd. “We zullen zeer pertinent werk leveren en komen tot breed gedragen wetsvoorstellen”, belooft de kersverse commissievoorzitter.

Expert

Koen Metsu volgt in de commissie Binnenlandse Zaken al langer de problematiek van radicalisering en terrorisme. Hij heeft al diverse figuren uit het veld ontmoet: van imams, ex-Syriëstrijders en wetenschappelijke onderzoekers tot andere beleidsmakers. Hij trok ook naar het buitenland om daar experten ter zake te ontmoeten. “De problematiek is erg veelzijdig en complex”, luidt zijn conclusie.

Op deredactie.be* hoor je Koen Metsu aan het woord over zijn ambities als voorzitter van de terreurcommissie: "We mogen niet onderdoen voor onze Vlaamse collega's."

*Door veranderingen aan de website van de VRT is dit mediaoptreden niet langer te bekijken.