N-VA wil specifiek vaarbewijs voor kleine schepen

Door Daphné Dumery op 13 september 2016, over deze onderwerpen: Waterwegen, Toerisme
N-VA wil specifiek vaarbewijs voor kleine schepen

Droom je ervan om op zee te gaan varen met een klein schip, dan moet je nu nog je vaarbewijs halen voor een veel groter vaartuig. Of je moet ervoor naar het buitenland. Onze normen zijn namelijk erg streng. Kamerlid Daphné Dumery wil daarin verandering brengen. “Waarom voeren we geen vaarbewijs in voor schepen tot 200 ton?”, stelt ze voor.

In tegenstelling tot de buurlanden bestaat er hier geen vaarbewijs voor schepen van minder dan 500 ton. Nochtans zijn dergelijke vaartuigen, die tot 30 meter lang kunnen zijn, wijd verspreid. Het gaat dan over patrouilleschepen en kleine baggerboten maar ook bijvoorbeeld over catamarans voor personenvervoer. Aan deze schippers dezelfde (erg) hoge eisen stellen als aan wie een schip van 500 ton bestuurt, heeft weinig nut.

Met haar voorstel wil Dumery bovendien voorkomen dat wie met een klein schip wil varen, een vaarbewijs in de buurlanden haalt, zich daar registreert en er ook belasting betaalt. “Onze kust is maar een paar tientallen kilometers lang. Het is te gek dat men op een paar uur varen andere regels hanteert dan bij ons”, besluit zij.