Het management wil het spoorbedrijf van de afgrond redden door te hervormen. Nu stapelt de NMBS de schulden jaar na jaar op. Topman Jo Cornu waarschuwde vorig jaar reeds voor een faillissement.

Een van de oorzaken is het vastgeroeste personeelsbeleid. Bij de spoorwegen gelden bijzonder gunstige personeelsvoorwaarden: statutaire aanwervingen, een 36-urenwerkweek, pensioenleeftijd op 55 na 30 jaar dienst, enzovoort. Dat weegt op de financiële gezondheid. “Wie durft het pensioen op 55-jarige leeftijd na amper 30 jaar dienst te verdedigen?”, vraagt De Coninck zich af.

Nood aan dynamiek

De NMBS is gebonden aan een negentig jaar oude wet die het personeelsbeleid in sterke mate bepaalt en elke verandering in de kiem smoort. “Er is geen enkel ander bedrijf in dit land waarvan het personeelsbeleid zo gebetonneerd is in een wet”, stelt De Coninck. Maar de spoorwegen zelf zijn enorm geëvolueerd in die negentig jaar tijd. Net als bij bpost en Belgacom moet het management van de NMBS vandaag een dynamischer personeelsbeleid kunnen voeren, vindt de N-VA. Alleen zo is het mogelijk dat je van de NMBS een modern, klantgericht en efficiënt bedrijf maakt. “Het is dringend nodig dat we de wet van 1926 aanpassen aan de noden van 2016”, besluit De Coninck.