De steun van EU-landen als België voor de aanstelling van Saoedi-Arabië in de VN-vrouwenrechtencommissie leidde tot een zware mediastorm. “Zo’n scenario moeten we koste wat het kost zien te vermijden”, benadrukt Capoen.

Procedure aanpassen

Daarvoor moeten er volgens het Kamerlid in hoofdzaak twee dingen veranderen. “Ten eerste moeten toekomstige stemmingen over kandidaturen bij VN-organen gebaseerd zijn op een set van objectieve criteria en specifieke, duidelijke parameters. Want naast Saoedi-Arabië zetelen er nog andere landen in de VN-vrouwenrechtencommissie die evenmin een goed rapport kunnen voorleggen voor het respecteren van de mensenrechten. Dat nieuwe kader voor stemmingen moet minutieus worden uitgetekend in overleg met de regering en het parlement. En uiteraard heeft het ook een invloed op de traditie om als EU-landen in blok te stemmen.”

“Ten tweede moeten we de interne procedure aanpassen. Voortaan moeten de minister van Buitenlandse Zaken en de regering rechtstreeks worden betrokken bij gevoelige stemmingen”, besluit Capoen.