“Door het succes van de pro-Koerdische HDP verloor Erdogan in juni vorig jaar zijn absolute meerderheid. Nu neemt hij als een echte juntaleider wraak en rekent militair en politiek af met zijn tegenstander”, stelt Europees delegatievoorzitter Mark Demesmaeker onomwonden. Intussen volgt niet alleen onze partij de gebeurtenissen in Turkije met argusogen, ook de buitenlandcoördinator van de EU is “extreem bezorgd” en roept de EU-ambassadeurs samen in Ankara voor overleg.

Geen woorden, maar daden

"We moeten niet alleen stoere verklaringen afleggen, maar Turkije ook duidelijk maken dat het ons menens is. En dat we ze zo nodig zullen raken in hun portefeuille”, vindt Loones. Daarom stemde de N-VA recent nog vóór een amendement op de EU-begroting dat de Europese toetredingsmiddelen voor Turkije als kandidaat-lidstaat zou bevriezen. “Helaas kreeg dat amendement niet de nodige steun, ook niet vanuit de Open Vld, CD&V, sp.a en Groen”, betreurt Loones. “Ik roep die partijen dan ook op om hun standpunt te herzien, zodat we eendrachtig kunnen ingrijpen op de Europese financiering van Erdogan."

“Onze partij steunt het vreedzaam streven naar Koerdische ontvoogding”, besluit Demesmaeker. “Wij zullen ons op Europees niveau blijven inzetten voor een democratische en vreedzame oplossing voor de Koerdische kwestie.”