Ronse is een Vlaamse stad, waar de bestuurstaal het Nederlands is. In 1962 werden de taalfaciliteiten in het leven geroepen om Franstaligen toe te laten geleidelijk het Nederlands over te nemen. “Maar op die zogenaamde ‘overgangsmaatregel’ zit na 55 jaar wel wat sleet”, stelt Kristien Van Vaerenbergh. “Een periode van meer dan een halve eeuw lijkt mij ruimschoots te volstaan.”

Faciliteiten kosten Ronse centen

Fractievoorzitter Peter De Roover voegt eraan toe dat de taalfaciliteiten ook een negatieve impact hebben op het budget van de stad: “Ronse kan niet fusioneren met andere gemeenten uit de onmiddellijke omgeving door haar speciaal statuut. Daardoor mist de stad de voordelen van een schaalvergroting en loopt het een niet onbelangrijke schuldkwijtschelding van ongeveer 13 miljoen euro mis.”

De Kamerleden stellen ook duidelijk dat een eventuele afschaffing van de taalfaciliteiten geen afbreuk doet aan het recht op het vrij gebruik van de taal in privézaken. “Ronse stelt zich trouwens zeer hoffelijk op ten aanzien van anderstaligen”, besluit Van Vaerenbergh.