Volgens de PS is een spoorweg gemiddeld twintig procent duurder in Wallonië. Dat wordt steeds onhoudbaarder. Het probleem is echter dat een zeer groot deel van het Waalse budget gaat naar het in stand houden van het omvangrijke spoorwegennet en naar investeringen in veiligheid. Daardoor blijft er weinig budget over voor capaciteitsuitbreiding. En dat zadelt de afwerking van het GEN op Waals grondgebied op met lange vertragingen.
Kruimelpad
N-VA houdt vast aan 60/40-verdeelsleutel voor investeringen in spoor
Gepubliceerd op woensdag 26 april 2017
De PS wil af van de 60/40-verdeelsleutel voor investeringen in het spoor. “Die verdeelsleutel zou nadelig zijn voor Wallonië”, klinkt het. Met veertig procent van de middelen moet Wallonië immers de helft van de spoorwegen in stand houden. Bovendien zijn er meer bruggen, tunnels en andere bouwkunstwerken in Wallonië. “Maar dat is een gevolg van de verkeerde eigen politieke keuzes in Wallonië”, stelt Kamerlid Inez De Coninck.
© Thinkstock