Muyters en werkgevers pakken samen krapte op arbeidsmarkt aan

Door Philippe Muyters op 10 januari 2018, over deze onderwerpen: Economie, Werken, Werk zoeken en werkloosheid, Activering
Sollicitatiegesprek

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters slaat de handen in elkaar met werkgevers Voka Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, is een Vlaamse werkgeversorganisatie, die meer dan 16.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt, goed voor 65% van de private werkgelegenheid. Voka ontstond in januari 2004, toen het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de acht regionale Kamers van Koophandel in Vlaanderen besloten om samen te werken. Voka en UNIZO De Unie van Zelfstandige Ondernemers, beter bekend als UNIZO, is een vereniging van zelfstandige ondernemers, vooral kmo's en vrije beroepen. In 2000 werd UNIZO de nieuwe benaming van het NCMV, het Nationaal Christelijk Middenstandsverbond. Met ruim 80.000 leden is UNIZO de grootste werkgeversorganisatie van het land. Ze staat vooral sterk in Vlaanderen. Unizo om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. Door een daling van het aantal werkzoekenden en een stijging van de hoeveelheid vacatures vinden Vlaamse bedrijven immers steeds moeilijker geschikte krachten. “Vorig jaar verbeterden we al de opvolging van werkzoekenden met een actieplan”, zegt minister Muyters. “Met dit nieuwe pact hopen we op vier praktische punten nog verdere stappen vooruit te zetten.”

Vier onderdelen in pact

• Ten eerste worden langdurig werkzoekenden voortaan beter gescreend. Hun talenten en competenties zijn vaak zeer gewild op de arbeidsmarkt. Als de VDAB De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) is een Vlaamse overheidsdienst die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samenbrengt, bemiddelt voor werkzoekenden en hen naar werk begeleidt via een traject op maat. In het kader van de zesde staatshervorming werd ook de controle en sanctionering van werkzoekenden, een vroegere RVA-bevoegdheid, in 2016 een taak van de VDAB. De Waalse tegenhanger van de VDAB is Forem en de Brusselse Actiris. VDAB die beter in kaart brengt, kunnen werkgevers dit potentieel sneller benutten.
  • Niet wat iemand gestudeerd heeft of als vorige job heeft uitgevoerd, is bepalend voor passende vacatures. Wel wat iemand kent, kan of nog kan leren. De VDAB en de werkgevers willen ervoor zorgen dat vacatures meer focussen op die competenties. Dat moet voor een betere matching zorgen.
  • De Individuele Beroepsopleiding (IBO) en werkplekleren worden vereenvoudigd om nog meer werkgevers en (mogelijke) werknemers aan te zetten hier gebruik van te maken. Iemand leert immers bij op de werkvloer waar hij/zij later een job zal uitvoeren. Op termijn moet het aantal IBO-gebruikers verdubbelen.
  • Als een sollicitatie niet succesvol is verlopen, kan de werkgever aan de VDAB feedback geven waarom dat het geval is. Dat is nuttig voor de VDAB om werkzoekenden beter te begeleiden en meer geschikte vacatures te bezorgen. Het is ook een doeltreffend middel tegen nepsollicitaties. Voka en Unizo engageren zich om hun leden meer aan te zetten om die feedback te geven.