Vier onderdelen in pact

• Ten eerste worden langdurig werkzoekenden voortaan beter gescreend. Hun talenten en competenties zijn vaak zeer gewild op de arbeidsmarkt. Als de VDAB die beter in kaart brengt, kunnen werkgevers dit potentieel sneller benutten.
  • Niet wat iemand gestudeerd heeft of als vorige job heeft uitgevoerd, is bepalend voor passende vacatures. Wel wat iemand kent, kan of nog kan leren. De VDAB en de werkgevers willen ervoor zorgen dat vacatures meer focussen op die competenties. Dat moet voor een betere matching zorgen.
  • De Individuele Beroepsopleiding (IBO) en werkplekleren worden vereenvoudigd om nog meer werkgevers en (mogelijke) werknemers aan te zetten hier gebruik van te maken. Iemand leert immers bij op de werkvloer waar hij/zij later een job zal uitvoeren. Op termijn moet het aantal IBO-gebruikers verdubbelen.
  • Als een sollicitatie niet succesvol is verlopen, kan de werkgever aan de VDAB feedback geven waarom dat het geval is. Dat is nuttig voor de VDAB om werkzoekenden beter te begeleiden en meer geschikte vacatures te bezorgen. Het is ook een doeltreffend middel tegen nepsollicitaties. Voka en Unizo engageren zich om hun leden meer aan te zetten om die feedback te geven.