Mogelijk te weinig tenten voor jeugdkampen deze zomer

Door Miranda Van Eetvelde op 4 maart 2016, over deze onderwerpen: Jeugd

Zullen er deze zomer voldoende tenten zijn voor de jeugdbewegingen die op kamp gaan? Dat zal de toekomst uitwijzen. Want er zijn bijna dubbel zo veel weigeringen voor aanvragen bij de Uitleendienst voor Kampeermateriaal (ULDK) dan in 2015.

“Tot 1 februari 2016 dienden 964 groepen een aanvraag in bij de ULDK”, zegt Vlaams Parlementslid Miranda Van Eetvelde. “Daarvan werden er 174, oftewel 18 procent, geweigerd. In 2014 was dat maar 10 procent. De vraag is dan ook of het hoge aantal geweigerde aanvragen problemen oplevert voor de betrokken jeugdbewegingen.”

Wanneer de ULDK geen tentenmateriaal kan aanbieden, wordt er gezocht naar een valabel alternatief, zoals tenten van het ministerie van Defensie of materiaal van bevriende verenigingen of privéspelers.

De Vlaamse minister van Jeugd beloofde vorig jaar nog om de volgende jaren verder te investeren in de aankoop van tenten. Hij trok daarvoor 317 000 euro uit in 2015 en 2016.