“Ook koken op topniveau is topsport”, vindt Weyts. “De concurrentie is bikkelhard en heel wat andere landen coachen hun jonge chefs uitvoerig.” Hoog tijd dus om ook onze eigen topkoks beter te ondersteunen en actiever te promoten in het buitenland. Zo kunnen we ons culinair toptalent wat vaker laten zien op internationale wedstrijden en (nog) beter scoren in toonaangevende culinaire gidsen als Michelin en Gault&Millau. “Het is bewezen dat hogere scores in die gastronomiegidsen een extra aantrekkingskracht uitoefenen op toeristen”, weet Weyts.

Inhaalbeweging
Volgens minister Weyts is Vlaanderen op het vlak van culinair toerisme dringend aan een inhaalbeweging toe. “We hebben heel wat gastronomisch talent en tal van culinaire troeven die vandaag in het buitenland nog onvoldoende bekendheid genieten. Zij kunnen in de hele wereld als uithangbord dienen voor Vlaanderen. Die associatie tussen lekker eten en Vlaanderen willen we versterken. Daar is de hele toeristische sector en de volledige horeca bij gebaat”, besluit de minister.

Bekijk het praatprogramma Reyers Laat*. Daarin lichtte minister Weyts zijn plannen nader toe, met instemmende commentaar van Joachim Boudens, eigenaar en maître-sommelier van het driesterrenrestaurant Hertog Jan.

*Door veranderingen aan de website van de VRT is dit mediaoptreden niet langer te bekijken.