De slechte staat van wegen zorgt voor veel frustratie én onveiligheid. Daarom verhoogt minister Weyts het investeringsbudget voor wegenwerken volgend jaar structureel met een derde, van 350 naar 450 miljoen euro per jaar. Ook voor dit jaar staan er al veel grote werven gepland. Daarbovenop trekt de minister 50 miljoen euro extra uit voor de aanpak van 50 ‘zwarte punten’.

Focus op gewestwegen

“Op de gewestwegen is nog veel werk aan de winkel, daar leggen we nu de focus op”, verklaart Weyts. Onder de honderden werven zullen er 25 grote zitten, verspreid over heel Vlaanderen of vijf in elke provincie. Die investeringen gaan verder dan alleen structureel onderhoud. De werven zijn erop gericht om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren, bijvoorbeeld door de aanleg van fietspaden. “Ik voer de strijd tegen de schande van 400 Vlaamse verkeersdoden in één jaar op alle fronten, ook met wegenwerken”, stelt Weyts.

De focus op gewestwegen betekent niet dat de snelwegen worden verwaarloosd, want ook daar kan Weyts 28 grote werven aankondigen. Een overzicht van alle werven is terug te vinden op www.wegenenverkeer.be.

Minder hinder

Wie wegenwerken zegt, denkt vaak ook aan hinder voor het verkeer. Om die zo minimaal mogelijk te houden, komt er permanent overleg tussen binnenlandse partners, zoals automobilistenverenigingen, en andere gewesten én buitenlandse partners. Daarnaast wordt er maximaal ingezet op nachtwerk, volcontinu werk en werven in de vakantieperiodes en worden de Vlaamse werken in de grensregio’s afgestemd met werken in Nederland.