Minister van Justitie bevestigt nultolerantie voor geweld op politie

Door Koenraad Degroote op 14 juli 2017, over deze onderwerpen: Veiligheid, Politie, Justitie
PS-alternatief voor fusie Brusselse politiezones biedt geen duurzame oplossing

De nultolerantie voor geweld tegen de politie die minister van Justitie Koen Geens (CD&V) recent aankondigde, komt niets te vroeg volgens de N-VA. “Zeker nu een Antwerpse rechter ook nog eens heeft geoordeeld dat geweld tegen de politie deel uitmaakt van de job. Zo’n uitspraak is een zeer verkeerd signaal. Geweld tegen de politie kan niet. Punt”, reageert Kamerlid Koenraad Degroote.

“De laatste tijd neemt de agressie tegen politiemensen toe”, merkt Degroote. “Denken we maar aan de laffe wijze waarop een commissaris tijdens een betoging tegen de vlakte werd geklopt of de recente uithalen naar de politie tijdens de Sinksenfoor.” Bovendien blijven onze ordediensten een geliefkoosd doelwit van terroristen.

Rechters hebben voorbeeldfunctie

Degroote was letterlijk stomverbaasd dat een Antwerpse rechter in een zaak van agressie tegen de politie, de agenten erop wees dat het krijgen van slaag hoort bij het politiewerk. “Er is vanzelfsprekend zoiets als de scheiding der machten, waardoor een rechter onafhankelijk is”, geeft hij toe. “Maar rechters hebben ook een voorbeeldfunctie en kunnen geen signalen uitsturen waardoor geweld tegen de politie opeens aanvaardbaar wordt.”

“Het werd stilaan tijd dat we een politieke vuist maakten tegen de toenemende agressie tegen onze politiemensen, die dag en nacht met gevaar voor eigen leven waken over onze veiligheid”, besluit het Kamerlid. “Daarom is het goed dat de minister van Justitie herhaalt dat het Openbaar Ministerie steeds het signaal moet geven dat het alle meldingen van gewelddaden op politieambtenaren ernstig zal nemen, zoals ik de minister ook had gevraagd.”