Minister Jambon anticipeert op sluiting tentenkamp Calais: “Niets aan toeval overlaten”

Door Jan Jambon op 23 februari 2016, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel, Veiligheid, Politie
nieuws_jan_jambon_grens_west-vlaanderen.jpg

Naar aanleiding van de verwachte gedeeltelijke ontruiming van ‘the jungle’, het tentenkamp voor transitmigranten naar Groot-Brittannië in het Noord-Franse Calais, neemt minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon alvast de nodige nieuwe maatregelen. Daarvoor worden dagelijks 250 à 290 agenten van de geïntegreerde politie ingezet. “We willen verhinderen, onder andere met het oog op het komende toeristische seizoen, dat er tentenkampen ontstaan aan onze kant van de grens”, zegt Jambon, die aan de Europese Commissie ook een afwijking van het Schengenverdrag heeft gemeld. Zo zal de politie tot nader order onze landsgrens bewaken op een aantal gekende strategische smokkelroutes.

"We sluiten onze grenzen niet", verduidelijkt de minister. "Maar we zien een fenomeen dat ons zorgen baart. Gisteren al hebben we bijvoorbeeld een groep van 32 transitmigranten aangetroffen aan onze kant van de grens, in Adinkerke bij De Panne. En zo zijn er nog duizenden anderen die onze richting kunnen uitkomen.”

Onmiddellijk vertrek

De politie heeft de opdracht de transitmigranten op te pakken en naar een afhandelingscentrum in samenwerking met de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) te brengen. Van daar worden ze dan terug naar de grens overgebracht, waar ze het bevel krijgen om het land onmiddellijk te verlaten. “En dus niet binnen de gebruikelijke termijn van vijf dagen”, merkt Jambon op. De minister voorziet ten slotte ook extra politiecapaciteit om de haven van Zeebrugge beter te beschermen.

“Deze anticiperende maatregelen zijn noodzakelijk met het oog op de ordehandhaving en blijven zo lang in voege als nodig. We kunnen niks aan het toeval overlaten, anders dreigen onze kust en havens onvermijdelijk schade te lijden”, besluit minister Jambon.