In partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking zoals Niger en Benin staan onderwijsindicatoren in het rood: de kwaliteit en de capaciteit zijn ondermaats, meisjes vallen te vroeg uit en er is te weinig geld om goede leerkrachten aan te trekken. “Onderwijs is een van de belangrijkste middelen om een ontwikkelingsland vooruit te helpen. Daarom is deze resolutie zo belangrijk”, aldus Capoen. Concreet vraagt het parlement daarin om meer middelen te voorzien voor de onderwijssector in de Belgische bilaterale programmaportfolio met onze partnerlanden.

Maak meisjes sterk

De resolutie kwam tot stand na een lange reeks initiatieven. Een studiereis naar Cambodja in 2015 was het startschot en enkele maanden geleden was er opnieuw een rondetafel van Plan België. Samen met die kindgerichte ontwikkelingsorganisatie zet Capoen reeds enkele jaren haar schouders onder dit project. “Maak de meisjes sterk, want zij versterken op hun beurt hun maatschappij”, besluit zij.