Meer begeleiding voor schooldirecteurs

Door Ingeborg De Meulemeester op 5 september 2017, over deze onderwerpen: Leerkrachten en directies
kind schrijft op schoolbord

Vier op de tien scholen in Vlaanderen zijn het nieuwe schooljaar gestart met een nieuwe directie. “Zorgwekkende cijfers”, vindt Vlaams Parlementslid Ingeborg De Meulemeester. “De vele directeurswissels leiden tot een verlies aan expertise en brengen de continuïteit van het gevoerde schoolbeleid in het gedrang. Daarom pleit ik voor meer begeleiding op de werkvloer, zeker voor beginnende directeurs.”

“Het verloop bij schooldirecties is al langer te hoog”, stelt De Meulemeester vast. “Maar echt zorgwekkend is dat het de jongste schooljaren nog toeneemt: al drie jaar zien we in één op de drie scholen jaarlijks een directiewissel gebeuren. En we slagen er maar niet in die trend te keren.” De wissels gebeuren vooral in het secundair onderwijs, het vrij gesubsidieerd onderwijs en in de provincie Antwerpen.

Job aantrekkelijker maken

“Het takenpakket van een schooldirecteur is niet te onderschatten en vraagt voldoende ondersteuning. Schooldirecteurs zijn de spilfiguur in de school. Maar vaak leiden stress en burn-out tot ziekteverzuim”, weet De Meulemeester. “In het kader van het loopbaandebat moeten we daarom nagaan hoe we de job van schooldirecteur aantrekkelijker kunnen maken.”