Medewerkers van ex-ministers kosten Brusselaar 4,5 miljoen euro

Door Johan Van den Driessche op 15 februari 2016, over deze onderwerpen: Wonen en werken in Brussel
Johan Van den Driessche

“Medewerkers van Brusselse ex-ministers kosten de Brusselse bevolking tijdens deze regeerperiode ongeveer 4,5 miljoen euro”, berekende Brussels fractievoorzitter Johan Van den Driessche. “Waarom besteedt de Brusselse regering dat geld niet aan de dringende noden van dit gewest, zoals het herstel en onderhoud van de tunnels?”

Voormalige ministers en staatssecretarissen van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest hebben recht op twee medewerkers gedurende vijf jaar. Zelfs als zij nadien in het parlement zetelen en andere medewerkers krijgen toegewezen. Vandaag zijn er zo acht voormalige ministers die van deze gulle regeling genieten. Minister-president Vervoort plant echter geen enkel initiatief om de regeling aan te passen. “Met die totaal onbegrijpelijke verkwisting van overheidsgeld houdt hij liever een politieke cultuur van pure zelfbediening in stand”, besluit Van den Driessche.

In Vlaanderen bestaat sinds vorig jaar de regeling dat voormalige ministers slechts over één medewerker mogen beschikken, en dit gedurende maximaal twee jaar en voor zover de betrokken minister niet in het parlement zetelt.