Mark Demesmaeker dringt aan op bescherming minderheden in Turkije: “Zwijgen is nooit de juiste keuze”

Door Mark Demesmaeker op 19 februari 2016, over deze onderwerpen: Europees Parlement, Europese Commissie, Turkije, Syrië, Koerden
Mark Demesmaeker

In een bevlogen toespraak in het Europees Parlement heeft Mark Demesmaeker het nogmaals opgenomen voor de Koerden. Die liggen dezer dagen weer - letterlijk - onder vuur van het Turkse leger. En dat niet alleen in Turkije zelf maar ook in het grensgebied van Irak en Syrië. Daar slagen Koerdische strijders er nochtans vrij succesvol in om een dam op te werpen tegen IS.

In zijn korte maar krachtige interventie haalde Demesmaeker zwaar uit naar de Turkse president Erdogan en zijn partij, die hij groeiend autoritarisme verweet. “Zijn prioriteit is niet de strijd tegen IS. Zijn prioriteit is de absolute macht, en de strijd tegen de Koerden”, aldus Demesmaeker.

Maar ook de westerse bondgenoten van de Koerden, en met name de Europese Unie, ontsnapten niet aan zijn kritische oordeel. “Ik ben diep beschaamd omdat de EU haar ruggengraat niet durft te rechten om de Koerdische burgers te beschermen. Dit oude, trotse volk, in de regio de enige betrouwbare bondgenoot in de strijd tegen IS, krijgt een mes in de rug!”

“Ik dacht dat de geschiedenis ons geleerd had dat zwijgen nooit de juiste keuze is”, sprak Demesmaeker. Als de Europese Commissie dan toch toetredingsgesprekken met Turkije meent te moeten voeren, waarvan de N-VA overigens geen voorstander is, dan wil Demesmaeker dat zij van de bescherming van minderheden een prioritaire voorwaarde maakt.