Naast kabinetschefs moeten ook lokale en nationale politici sinds 2005 een mandatenlijst indienen. De controle gebeurt door het Rekenhof. Wie de lijst niet indient, kan rekenen op straffen van 600 tot 6000 euro. Daarnaast wordt de lijst van personen die hun mandatenlijst niet indienden, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Vermeulen denkt dat een uitbreiding van het huidige systeem zinvol is: “In de eerste plaats voor inhoudelijke kabinetsmedewerkers. Velen van hen hebben een grote invloed op de politieke werking van ons land. Toch zijn zij onttrokken aan de mandatenlijst. Daarnaast zie je dat sommige adviseurs deeltijds actief zijn op het kabinet. Dat houdt een potentieel risico in op belangenvermenging.”

Geen steekvlampolitiek

Het idee om de vermogens- en mandatenlijst uit te breiden is niet nieuw. In 2013 diende oud-senator Louis Ide al eens zo’n wetsvoorstel in, dat begin 2014 door meerderheid en oppositie in de Senaat unaniem werd gesteund. Door de verkiezingen later dat jaar is het echter nooit gestemd geraakt in de Kamer.